crew:02crew:03langrssfacebookmailboat:01crew:01crew:07
position

Jorden runt i en ganska liten båt

Varför? Båten Rutten Media Häng med! Länkar
Ombord just nu:
Calle Kerstin Henrik Fredrik Cissi Emmeli Christine Tomas Eric Oscar
Hör vi av oss för sällan, tar vi tråkiga bilder eller saknar ni oss?
Skicka gärna en hälsning till vår satellittelefon och hjälp samtidigt
tre vänner på äventyr att ha råd att ta sig hem igen!

Gör så här: Skicka ett sms till 72550 med texten "28fot XX blabla", där XX är en valfri slant i jämna tiokronor från 10 till 200 och resten en hälsning på högst 160 tecken. Pengarna dras på din telefonräkning. Inom några minuter känner vi oss inte så ensamma, var vi än befinner oss!

Som ett litet tack vill vi dela med oss av vår egen skeppsrullade whisky när vi kommer hem. De två som skänkt oss mest glädje, och ytterligare en slumpvis vald, får varsin flaska ur ekfatet vi har ombord, byggt av Sveriges ende tunnbindar­mästare > och fyllt med finaste skotsk single malt >. De som ligger bäst till syns här intill!
Har du skickat ett sms och vill logga in?
OK
Klicka för att stänga!
weather
25° C
Just nu  (i hamn)
Dag 5038: Sydney, Australien
Just då
Tack De här två är snällast just nu och
verkar få varsin flaska skeppsrullad whisky!
#1 Biran

MLI
pourbonarlingtonzetaagressosyversensailracingfsdata

Jorden runt i en ganska liten båt.lon:151.28;lat:-33.85

Vi tänkte oss en världsomsegling. Välkommen att följa äventyret!
Click the arrow for posts in English! >

Läs de senaste inläggenHej! Bara så du vet, så
är det här gamla inlägg.

Kungadömet Tonga lon:-173.983;lat:-18.67;postdate:sep 12 17;pos:Vava'u, Tonga

ChristineVi lyckades såklart pricka  in en lördag och en långhelg här på Tonga. Så återigen var det bara att öppna plånboken och betala övertid till immigration. Tullen kommer ombord imorgon och tydligen kan de vara lite klåfingriga och tycka sig ha rätt till ficklampor och andra saker. Vi får se.
Dessvärre missade vi  togapartyt i fredags vilket känns väldigt Tongaaktigt.
Seglingen över från Niue bjöd på blandad vind och en del regn vilket numera tillhör vanligheterna för oss. I slutet av Tradewindssäsongen är vindarna inte lika stabila och bekväma seglatser är ett minne blott. Men det är inte mkt att göra, det är bara att bita ihop och fortsätta framåt. Den mögliga sovsäcken, dubbla filtar och mössa är nödvändigt för att få några timmars ordentlig sömn under nätterna. Vi skall dock inte klaga för i varje hamn träffar vi nya och gamla vänner. När vi lämnade Aitutaki var vädret lite sådär och när våra nya vänner på den något större båten Lets Go begav sig därifrån blev de väldigt oroliga för oss och Barracuda så de sände ut ett meddelande till andra båtar att hålla ögonen öppna efter två små båtar på väg till Niue. Detta visste vi dock inte förrän vi kom fram till Niue där de blev väldigt glada över att se oss vid liv. Även här i Tonga har båtarna hållit koll efter oss. Det är härligt att folk bryr sig om varandra.
I skrivande stund sitter vi och förbereder för vår ankomst i Fiji. Har man inte faxat in att man kommer kan man få böta 10 000 US dollars och spendera två år i finkan. Inte värt! Även till Australien behövs diverse visum och ankomstnotis så det förbereder vi också nu när vi har Internet. Här skall vi även limma Stefan som verkligen börjar sjunga på sista versen. Vi använder Barracudas dinge med vår tohatsu för tillfället men i Fiji kommer vi behöva använda Stefan som då måste bära tre personer så han skall superlimmas från för till akter inuti och utanpå. I Australien varnar de för krokodilernas aggressivitet och de rekommenderar starkt en hård dinge. Det kan bli intressant.
Vi planerar att lämna Tonga i slutet av veckan och vi skall försöka pricka in att anlända Fiji på en vardag under arbetstid.

Kommentera inläggetDirektlänk

Vi är här.nulon:-169.91666;lat:-19.05;postdate:sep 12 10;pos:Alofi, Niue

ChristineEfter att vi lämnat Bora Bora begav vi oss till Maupiti en dagssegling bort. Som Lonely Planet hade utlovat fick vi simma med mantarockor. Vi fick även gå på beach party och klättra upp på den högsta toppen där utsikten var helt fantastisk. När vi efter sex dagar lämnade ön hade vi fått många vänner samt ett 30 tal nya cd-skivor.

400 sjömil väst om Maupiti ligger Aitutaki som tillhör Cook-öarna. Aitutaki var vårt blev vårt enda stopp på denna ögrupp och troligtvis var det den svåraste passagen vi tagit oss igenom hittills. Få båtar åker till Aitutaki eftersom passagen in till lagunen är 1.30 meter vid lågvatten och vid högvatten 1.60 meter. Vi kom såklart fram vid lågvatten och eftersom det var Henriks födelsedag ville vi komma in till land så fort som möjligt så att vi kunde påbörja firandet. Trots fem knops motström och en snuddning på revet kunde vi till slut ankra, blåsa upp Stefan och ta oss in till dingebryggan. Födelsedagsmiddagen avnjöts på det lokala stället Puffys, döpt efter Puff Daddy. Inga konstigheter.
När vi vaknade nästa morgon såg vi Barracuda komma inseglandes i passet! Tre månader sedan vi såg de nytatuerade pojkarna sist och självklart ställdes det till med fest på kvällen. Ett kärt återseende och vi kommer nu segla tillsammans resten av tiden till Australien.
Fem dagar varade vår vistelse på Aitutaki och vi har nu seglat till Niue som är världens minsta land. Den i Sverige vanliga domänen .nu är en förkortnig av just Niue så här har alla barn en laptop och Internet är gratis. Och bra. Här finns ingen dingebrygga men en kran som man hissar upp och ner Stefan med. Totalt otippat var det också att jag sprang på en gammal kompis här igår. Höll på att trilla av stolen när jag såg ett bekant ansikte som jag inte sett på säkert 10 år. Macke från Hummelvik. Såklart skulle det firas och vi hamnade till slut på rugbyklubben som låg långt inne i skogen.

Vi kommer dock inte bli långrandiga här utan planerar att lämna redan på tisdag för att segla över datumgränsen och till Tonga. Vi ligger nu 13 timmar efter Sverige och om några dagar ligger vi ett dygn före. Logisk kullerbytta. Vi har höga förväntningar på kungariket Tonga och där planerar vi ett längre stopp så att vi kan köpa födelsedagspresenter och tvätta kläder vilket vi inte gjort sedan Galapagos i början på juni. Det är inte det att vi har en himlans massa kläder så att vi inte behöver tvätta, vi är bara lata och går mest runt i skitiga kläder. Men nu så! Äntligen.
Första oktober ska vi dock vara i Fiji eftersom jungman C mönstrar på igen. Roligt!

4 kommentarerDirektlänk

Camilla01Hurra gör er bägge!! Hoppas tonga är fantastiskt!!! Vi saknarr er! Tusen puss från mig, Max & Siri!!

Kerstin02Tur att ni hann fylla år. Hade vart seeegt att missa sin födelsedag..

Biran0312-09-11 0500: Christine, jag vet inte när du skrev men du skrev "logisk kullerbytta" och jag kontrar med en ev "tankevurpa", vilket väl i stort sett är samma sak. Om Älvsborgsbron i Gbg har pos 11,54 gr E och ni nu befinner er 169,54 gr W , så får jag det till att Birka gjort 180,48 västliga grader. M.a.o. över halva varvet. GRATTIS TILL DET (och sug på den bedriften kapten H).

biran 0412-09-12 2045 (svensk tid): Kommentar till min kommentar ovan efter "kontrollkontrollering". Visst blev det en "vurpa". ("Att tänka fritt är stort men att tänka rätt är större.") 54 54 min. blir givetvis 1 grad och 48 minuter. Alltså 1 gr till = 181 grader och 48 minuter väster om Älvsborgsbron i Gbg.

Skicka

Upp och ner igenlon:-151.75;lat:-16.5;postdate:aug 12 18;pos:Bora Bora, Sällskapsöarna

HenrikDetta skrivs med träningsvärk i hela kroppen, för igår klättrade vi, ibland på alla fyra, ibland i rep, men hela tiden med glatt humör, hela vägen upp till toppen på Bora Boras branta och 700 meter höga bergstopp. Där uppe var det vacker utsikt, men det var på skakiga ben vi försiktigt hasade oss ner till havsnivå igen. Där konstaterade vi att det är en helt annan kvalitet på vila, när den är välförtjänt.

Inom kort lastar vi båten full med baguetter och drar vidare västerut. Då kommer vi att vara utan Internet en tid igen, men på onsdag morgon kl 08.10 gör P4 ett nytt försök igen att ringa igen. Av någon anledning har det varit svårt att komma fram på satellittelefonen senaste tiden, men det kanske går bättre denna gång. Isåfall hörs vi på onsdag!

9 kommentarerDirektlänk

biran 0112-08-19 kl 0334: Om vi inte hörs, så stort GRATTIS till Henrik 29/8=32 och till Christine 31/8= 31. Ha en trevlig gemensam födelsedagsfest med grabbarna på "Cuda".

biran0212-08-19 kl 2300. Till ev läsare ang Bora Bora: > En reseskildring publicerad i DN 1999. Ganska lång, men tänkvärd. Det har väl ändrat sig på 13 år, men åt vilket håll? Läs och begrunda.

Sagas mamma03Henrik fyller visserligen år 30/8 men det spelar kanske inte så stor roll?

biran 0412-08-21 kl 0440: "Till Sagas Mamma" o andra. Fel av mig. Jag hade lagt in grattisar till H i datorn o mob 1 dag före hans "fylledag". Därav denna "oreda". Jag ber om tillgift för detta misstag, liksom ev andra när "tanken rör sig snabbare än fingrarna eller tvärtom". GRATTIS I ALLA FALL DÄR UTE.

camilla & siri05stopp å belägg jag SAKNAR er!!!!!! har precis kollat igenom alla bilder, waouw!! ta hand om er! de där trötta sälarna ser lite ut som siri när hon sover!! pusss från oss tre!!!!

Mamma kerstin06Kramar och grattis på födesldagarna. Saknar er!

Ulla och Sven07Grattis på era födelsedagar.

biran0812-09-02 kl 0300 sv tid: Se där. Välkomna till Cook-Islands och Aitutaki (o trol piren vid Arutanga). Hoppas det blev lite uv-racing m Mantabogserare vid Maupiti. Enl "Cudas" besättning har födelsedags- eller "förenings"-festen redan börjat. (Jag skrev tidigare att Maupiti hade 2 landningsbanor, fel det var ju Aitutaki. Så tokigt det klan bli.) HA DET!!!!!!!!

Henrik09Tack for gratulationerna. Vi har precis anlant i Cook-oarna och har alltsa antligen passerat en landsgrans igen, efter nastan tva manader i Franska Polynesien.

Skicka

I love Bora Boralon:-151.75;lat:-16.5;postdate:aug 12 16;pos:Bora Bora, Sällskapsöarna

ChristineSedan senaste uppdateringen har det hänt mycket och vi har tagit oss ifrån Papeete, Tahiti, till det exklusiva drömresemålet Bora Bora. Här har vi hittat Internet och många nya vänner.
Efter Papeete seglade vi till Moorea som vi blev lite besvikna på. Alltså det var ju hur flott som helst men vi har nog blivit lite bortskämda. Där hyrde vi cyklar som vi först lagade och efter det tog vi oss runt ön, sex mil blev det på rostiga damcyklar med hängande styren.
När vi lämnat Moorea styrde vi mot Huahine som enligt oss är en riktig pärla. Troligtvis för att de inte har någon turism och baren bredvid dingebryggan har happy hour. På Huahine hyrde vi också cyklar, dock i bättre skick, och tog oss runt den sex mil långa vägen runt ön. Vi träffade tre bilar med fransmän som gav oss vatten och chips under färden. När vi inte cyklade hade vi romfest på Birka och som mest var vi 10 pers i sittbrunn och fem olika nationaliteter. Vi hann även med att stifta bekantskap med den lokala charmören Sam som blev lite förälskad i Henrik och som gav oss pärlor och grapefrukt. Sam skulle segla med oss till Raiatea, en dagssegling bort, men då han inte dök upp drog vi utan honom.
Raiatea ligger mellan Bora Bora och Huahine och det var egentligen enda anledningen till att vi stannade där överhuvudtaget. Det finns tre båtcharterföretag på ön och alla mooringar som finns kostar pengar och ankringen var alldeles för djup för Birkas kätting så det blev till att lägga till mitt i stan vid bryggan.
Detta var i fredags och redan på lördagen drog vi vidare till Bora Bora. Här är det väldans flott och många flotta honeymooners. Vi har hunnit seglat runt ön och testat två ankringsplatser och två mooringbollar än så länge. Den ena bollen utanför Bora Bora Yacht club som man visst måste betala 20 dollar för och den andra som vi tror är gratis och där vi ligger nu. Vi betalade såklart inte 20 dollar utan drog tidigt på morgonen.
Vi har nu nära in till staden, Internet och mataffären.
Planen är att segla vidare till Maupiti till helgen. Det är en miniliten ö där det skall finnas manta rays och det ligger på vägen till Aitutaki, Cook öarna, som vi skall till. På Aitutaki kommer vi fira födelsedagar och återförenas med pojkarna på Barracuda som vi inte sett sedan Galapagos.

2 kommentarerDirektlänk

biran0108-17 0116: Såg på Google Map att Maupiti, har 2 banor för flyg, inte så liten. Lycka till med rockorna o häng med dem. Aitutaki ligger ju rakt N Rarotonga. Ha en bra fest där med Barracuda: H=32 och C=31. Jag ska försöka att maila, men ni svarar ju aldrig på mina mail, fast ni uppger er ha internetkontakt. / "Hunden i spåret".

Biran0212-08-17 0030: "Hjälp med datering". C:s inlägg dök upp på sidan 08-16 o har då troligen skrivits sent 08-15 eller 08-16 sv tid, eftersom ni ännu ej passerat datumlinjen. Men före den, tänk att efter ca ytterliggare 17 gr västerut, har ni gjort "halva varvet". Det hade gått snabbare i norr eller söder, men jag tror ni står ut med det på era breddgrader (för att inte snacka om longdituder).

Skicka

Från en brygga i Pape'etelon:-149.55;lat:-17.50;postdate:jul 12 30;pos:Papeete, Tahiti

HenrikPå Nuku Hiva badade vi under världens tredje högsta vattenfall. Därefter seglade vi en blöt och hård halvvind till världens näst största atoll, Rangiroa i Tuamotu-arkipelagen. Där snorklade vi med hajar och åkte på cykeltur. Lårmusklerna fick sig en välbehövlig omgång på damcykeln.

Nu är vi i Pape'ete på Tahiti. Det är första gången i en riktig stad sedan Panama City i maj. Vi har levt lyxliv med båten vid brygga mitt i staden och obegränsat med härligt svalkande färskvatten. Vi har tvättat och duschat. Alltså är vi nu redo för nya äventyr. Imorgon seglar vi till grannön Moorea. Vi planerar att spendera några veckor här i Sällskapsöarna.

Onsdag 8 augusti är vi med i P4 Göteborg igen, så sätt väckarklockan och ratta in radion!

13 aug Paradissegling i Bora Bora.
07 aug Träningsvärk i låren efter dagens cykeltur runt Huahine.

2 kommentarerDirektlänk

henrik01Ja då var det väl nåt som gick fel. Vi fäller upp antennen och vaktar telefonen ikväll istället. Hoppas det går bättre då.

Leif Hedegärd02Hej! Vi försöker ringa, men blir kopplade till någon slags telefonsvarare. Vi försöker igen får vi se, hoppas det funkar...

Skicka

Nu finns det inga fler inlägg, men läs gärna
Henriks blogg > om förberedelserna.

Klicka på bilden för att stänga.
Det går att bläddra med piltangenterna också!
Äldre inlägg

Vår position uppdateras minst en gång om dagen.
Flytta nålen längs det gula strecket för att hoppa
tillbaka i tiden eller dubbelklicka för en större karta!
Pour BonGöteborgs trevligaste kafé och projektets huvudsponsor
Unit4 AgressoUtvecklar både affärsdatasystem och sina anställda
ZetaHar fyllt båten med pasta och annat gott
UK SyversenHar levererat pålitliga segel för alla väder
MOSMSGör det enkelt att kontakta oss via SMS
Sail RacingSer till att vi är välklädda ute på världshaven
GuolldoSnygga solglasögon som skyddar med stil
FS DataBjuder på serverutrymme för den här sidan
Arlington WatchesTar vara på tiden
RSSKlicka för att prenumerera
på blogguppdateringar via RSS!
Kopiera länken nedan
till din RSS-läsare:

feed://www.28fot.se/rss/

Väderinformation från
yr.no levereras av NRK och
Meteorologisk institutt.
NyhetsbrevKlicka för att få blogguppdateringar
via mejl en gång i månaden!
OK

(Vill du skicka mejl till oss i stället
så klicka på våra namn här intill).
This page in English
FacebookKlicka för att följa oss på Facebook!